Vergaderingen gemeente 16 mei 2012
Voorafgaand aan de vergadering sprak burgemeester Hans van der Laan onze fractie aan op het publiceren op de website van een eerder vertrouwelijk stuk over onjuist handelen van de accountant van de gemeenteraad. Hij is het met publicatie niet eens. Het stuk is echter niet meer vertrouwelijk doordat het in een openbare raadsvergadering (11 april 2012) behandeld is en daarbij niet meer als vertrouwelijk is aangemerkt. Het bevat verder geen vertrouwelijke persoonlijke of financiële informatie. Het stuk blijft op de website staan.
Er waren in totaal negen inwoners van Noordenveld die gebruik maakten van hun spreekrecht. Bij het onderwerp Woningbouw Regio Groningen-Assen dreigden de zeven insprekers minder dan de normale vijf minuten spreektijd te krijgen, maar op voorstel van Lijst Groen Noordenveld kregen ze alsnog vijf minuten. Over de massale bomenkap in Veenhuizen die de provincie voorstelt, had wethouder Otto Huisman nog geen informatie van de provincie gekregen. Onze fractie wees erop dat de PvdA in provinciale staten de nodige vragen bij de bomenkap heeft.
Wethouder Oeds Keizer deelde mee dat gezien gewijzigd landelijk beleid, bezuinigingen op de bijstandsuitkeringen door de gezinsinkomenstoets en op de sociale werkvoorziening (Wet Werken naar Vermogen) niet doorgevoerd worden. Problemen met mantelzorg door de gezinsinkomenstoets, zullen er daardoor volgens Oeds Keizer niet komen. De sociale werkvoorziening wordt wel veranderd. Daarvoor komt het college in september 2012 met een voorstel.
De rekenkamercommissie van Noordenveld controleert gemeentelijk beleid uit het verleden en geeft aanbevelingen voor verbeteringen. In die commissie zitten deskundigen van buiten de raad en twee raadsleden, waaronder Pierre Baas van Lijst Groen Noordenveld. De commissie heeft twee onderzoeken afgerond. Eén over de uitvoering van huishoudelijke verzorging voor mensen die hulp nodig hebben, via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Volgens het rapport wordt dat in Noordenveld goed uitgevoerd. Alleen blijkt het college de gemeenteraad niet goed te informeren en niet te betrekken bij het bepalen van het beleid. Het andere rapport gaat over de aftoppingsbijdrage die de gemeente voor sociale bouwprojecten aan woningstichtingen betaalt. Bij zeven van de twaalf onderzochte projecten is voldaan aan de regels, bij vijf was de meerwaarde van de bijdrage niet echt duidelijk. De gemeenteraad zou hier eerder bij betrokken moeten worden en duidelijker de regels moeten hanteren. De uitkomsten bevestigen eerdere standpunten van onze fractie. Ze worden behandeld op 27 juni (WMO) en 14 juni (aftoppingsbijdrage).
De insprekers bij het onderwerp Besluitvorming Stuurgroep Regio Groningen-Assen Regionale Woningbouwprogrammering, waren zeer kritisch. Insprekers namens Natuurlijk Norg 2000 en de Bond Heemschut pleitten voor afzien van woningbouw op het Oosterveld bij Norg, zeker nu de regio Groningen-Assen het plan daarvoor wil halveren. Met name de PvdA kon het niet laten direct stelling te nemen tegen Natuurlijk Norg 2000. Hoewel de vergaderregels discussie met insprekers niet toestaan (er mogen alleen vragen worden gesteld) greep commissievoorzitter Marry Brink (Gemeentebelangen) niet in. Lijst Groen Noordenveld protesteerde hiertegen. Namens de belangenvereniging Norg gaf een inspreekster aan dat het plan moet doorgaan omdat Norg dringend nieuwe woningen voor starters nodig heeft. Op onze vraag waarom er dan veel goedkope woningen langdurig te koop staan in Norg, gaf ze aan dat ook woningen rond de € 150.000,00 te duur zijn. Misschien levert het rapport van Natuurlijk Norg 2000 met alternatieve bouwlocaties een oplossing. Het wordt op voorstel van de VVD samen met antwoorden op vragen van de PvdA over het Oosterveld, een keer apart door de raad behandeld. De overige insprekers namens de vereniging Groen Noordenveld, dorpsbelangen Roderesch/ Alteveer/Steenbergen, en op persoonlijke titel, gingen in op de veel te hoge inschatting van bouwcijfers, die ondanks jarenlange waarschuwingen steeds gehandhaafd werd. Ze riepen op om de structuurvisie met de bouwplannen, die het college voorlopig in stand wil houden, in te trekken. Groen Noordenveld vroeg de raad om burgemeester Hans van der Laan niet langer dit onderwerp te laten behandelen. Ondanks dat hij naar eigen zeggen tegen de hoge bouwcijfers was, heeft hij de grote verliezen van de gemeente niet kunnen voorkomen. Verder riepen de insprekers op om samen met de inwoners nieuwe plannen te maken, waarin rekening wordt gehouden met minder inwoners en meer ouderen, en aanpak van lelijke plekken in Nieuw-Roden, Nietap en Roden. Ze wezen op de grote financiële schade en vroegen om niet vast te houden aan de eigen bouwplannen zoals Roden-Zuid. Gemeentebelangen gaf complimenten voor het afbouwen van de schragende functie van Noordenveld (woningen en wegen bouwen voor Groningen), vroeg naar de financiële consequenties, wil per bouwplan de bouwbehoefte onderzoeken en wil alleen nog plannen met een positieve grondexploitatie. Deze fractie gaat er vanuit dat voorkeursrechten (recht van eerste koop van de gemeente) op gronden voor de regiovisie vervallen. De internetpetitie van Lijst Groen Noordenveld tegen de bouwplannen, vindt Gemeentebelangen overbodig. Harry Waals wees er namens Lijst Groen Noordenveld op dat het college zichzelf heeft gegijzeld in de eigen plannen. Het houdt zondermeer vast aan de in het bestuursprogramma vastgelegde woningbouwlokaties (Oosterveld Norg, Roden-Zuid) en gaat voorbij aan de inzet van de Regiovisie voor binnendorps bouwen. Die kan leiden tot een kwaliteitsimpuls voor terreinen als het centrum van Nieuw-Roden, Norg Vluchtheuvel, centrum Roden en bedrijventerrein Bitseveld Roden. Door de structuurvisie IGS in stand te houden er daar later over te beslissen passeert het college de inwoners. Ons standpunt dat de consequenties nu niet goed te beoordelen zijn, omdat de financiële gevolgen later pas via de jaarrekening worden gepresenteerd, werd door de meeste andere fracties gesteund. Dan kan pas blijken of Noordenveld gezien kosten en baten netto voordeel heeft van de Regiovisie. Geld van de regio voor het opknappen van landgoed Terheijl is er bijvoorbeeld niet meer. Dat de woningbehoefte eerder gebaseerd was op demografische gegevens en nu meer op marktontwikkelingen klopt niet. De bevolkingscijfers zijn niet anders dan jaren terug. De VVD vroeg of het cijfer van 1.147 extra woningen tot 2030, de werkelijke behoefte dekt, hoe de prioriteitenlijst van bouwprojecten eruit ziet en of de besluitvorming kan worden uitgesteld tot de cijfers bekend zijn. De VVD wees de Christenunie erop dat het standpunt dat er een nieuw plan moet komen, betekent dat het bestuursakkoord van de coalitiepartijen wordt opengebroken. Het CDA noemde de bouwplannen onhaalbaar en onrealistisch en wil net als de ChristenUnie zo snel mogelijk de voorkeursrechten laten vervallen. D66 wil een discussie over de kaders voor een nieuw plan. Ook GroenLinks wil een plan waarin de hele gemeente zich kan vinden. De PvdA vond het stuk maar erg vaag en wil net als andere fracties, eerst het rapport van een regionaal innovatieteam woningbouw zien. Ook ziet de PvdA graag dat de regio plaatselijke initiatieven voor woningbouw gaat stimuleren. Het college gaf aan dat de structuurvisie IGS een afspraak met Leek, de provincies Groningen en Drenthe en de Dienst Landelijk Gebied is. Die kan niet zomaar worden opgezegd. Het stuk van de regio wordt op 14 en 27 juni verder behandeld tegelijk met de jaarstukken 2011 van de gemeente, waar de financiële gegevens in zullen staan. Insprekers mogen dan opnieuw hun verhaal doen.
Net als de vorige keer was onze fractie de enige die het woord voerde over een voorstel voor een nieuwe Inspraakverordening. Inspreker Don Mac Gillavry had namens de stichting Norgerduinen al laten weten dat het teleurstellend was dat de voorgestelde inspraakverordening zoveel uitzonderingen kent. Henk Koekkoek vroeg namens Lijst Groen Noordenveld om dit VNG-model nog eens te toetsen aan de Noordenveldse situatie. Dat dubbele inspraak voorkomen wordt is prima. De tekst “ Inspraak is in beginsel mogelijk op alle terreinen van gemeentelijk bestuur” uit de huidige verordening komt echter beter over dan de uitgebreide opsomming van uitzonderingen. Verder is het niet raadzaam om anders dan in de huidige verordening bij voorbaat al inspraak uit te sluiten als het gaat om interactieve procedures (bijvoorbeeld bewonersavonden), kwetsbare groepen, spoedeisendheid, interne organisatorische aangelegenheden, en dergelijke. Dat is in strijd met het beleid van Noordenveld om inwoners meer bij het gemeentebestuur te betrekken. Wethouder Gerrit Alssema zag echter geen reden om het voorstel aan te passen. Op 30 mei 2012 is het opnieuw aan de orde.
Bij het addendum 'Zorgen voor de ander is zorgen voor elkaar' over het combineren van arbeid en mantelzorg (vrijwillige zorg voor familie en bekenden), sprak Janny Verheijken van contactpunt Mantelzorg Noordenveld in. Zij gaf aan dat de beschrijving van een werkende mantelzorger met een gezin, wel erg beperkt is. Werkende mantelzorgers leven in allerlei omstandigheden. Wethouder Gerrit Alssema is bereid de tekst hiervan aan te passen. Een ander punt van de inspreekster, waarop ook Tineke Nieboer van Lijst Groen Noordenveld wees, was dat de gemeente beleid in gang zet, waarbij bij werkgevers aandacht wordt gevraagd voor de werkende mantelzorger, maar dat de gemeente zelf hier geen voorbeeldfunctie wil vervullen. Wel staat in de begeleidende tekst, mondeling bevestigd door gemeentesecretaris Anne Doornbos, dat de gemeente als werkgever ruimhartig omgaat met het opnemen van verlof. Dan lijkt het een kleine stap naar het vastleggen van wat al gebeurt, als goed voorbeeld. Het college wil dat echter niet omdat er in verband met bezuinigingen een grote druk op de organisatie ligt. Op vragen over het aantal gemeentemedewerkers dat mantelzorg verleent en hoe wordt omgegaan met bijstandsgerechtigden die mantelzorg verlenen, komt nog een antwoord.
De agendapunten “Afgeven verklaring geen bezwaar ten behoeve van realisering appartementengebouw en de inrichting van bijbehorende gronden aan de Schoolstraat te Roden” en “GGD Drenthe: jaarstukken 2011, nota Reserves en voorzieningen 2012-2016 en concept beleidsbegroting 2012-2016”, konden niet meer behandeld worden en komen 30 mei 2012 op de agenda. In de rondvraag vroeg Lijst Groen Noordenveld naar de bezwaren van omwonenden tegen de invoering van 30 km zones aan de Stinsenweg in Roden. Wethouder Otto Huisman deelde mee dat hij het al enigszins aangepaste plan gewoon wil uitvoeren. De bezwaren worden nog wel bekeken. Gemeentebelangen heeft hierover een brief aan het college gestuurd. Over de starterswoningen in Nieuw-Roden kon wethouder Jacob Dam op onze vraag niet meer antwoorden dan dat de vervuiling van de grond nader onderzocht wordt en dat er nog geen contact met de omwonenden is geweest. Hij kon over de zendmast die bij Nieuw-Roden gepland staat, melden dat er met “het dorp” overlegd wordt over locaties. De VVD vroeg naar de herbouw van discotheek Pruim in Roden. Volgens Jacob Dam lijkt het plan in het bestemmingsplan te passen en komt er een overleg met de buurt. De ChristenUnie vroeg naar de vertraagde aanleg van verlichting in Nietap. Otto Huisman vertelde dat de aanbesteding loopt. Verder wilde de ChristenUnie weten waarom mogelijke kopers van grond in nieuwbouwwijk Roderveld IV afhaken wegens een niet passend ontwerp van het huis. Hierop gaf Jacob Dam aan dat dat door de eisen aan ontwerpen in het beeldkwaliteitsplan komt. Dat kan niet zomaar veranderd worden, omdat de woningen die er al staan zich wel aan die eisen aangepast hebben. Aan het eind van de vergadering werd op verzoek van burgemeester Hans van der Laan nog een vertrouwelijk punt besproken.